Звіт про роботу навчального закладу
Звіт завідувача філії «Старопокровська гімназія»
за 2023/2024 навчальний рік
Смоловик Лариси Олексіївни
Загарбницька війна змінила звичний ритм нашого життя. Діти, вчителі,
батьки змушені були перейти на зовсім інший формат навчання і спілкування. Ми маємо внутрішні і зовнішні виклики, які повинні враховувати при організації освітнього процесу.
В жорстоких реаліях воєнного стану в Україні перед освітянами стоїть важливе завдання – об’єднання зусиль педагогічної та громадської спільнот на засадах взаєморозуміння, співробітництва щодо захисту прав та свобод, оволодіння дітьми універсальними цінностями та моделями поведінки, які складають основу світової культури.
Ключовим внутрішнім викликом духовної безпеки нації виступає національна самоідентифікація, яка втілюється у почуттях-цінностях –
«Я-Українець» – «Ми-Українці».
І сьогодні це є невід’ємною частиною нашого життя. Вороги намагаються знищити нас. І зберігати ці цінності доводиться дуже дорогою ціною – ціною в тисячі життів. Сутність цих почуттів-цінностей полягає у дієвій причетності особистості до своєї нації, до роду у широкому розумінні цього слова. Особистість має прийняти історичну естафету вищих духовних надбань нації, жити і діяти на їх основі та примножувати їх з урахуванням викликів теперішнього часу. Адже національна ідеологія формується разом із нацією, її духовним розвитком і становленням, що потребує уваги до виховного аспекту. Ціннісна убезпеченість є важливою складовою духовної безпеки, оскільки від цього чинника значною мірою залежить цілісність українського суспільства.
Конфлікт цінностей тоталітарного та демократичного спрямування спостерігається не лише на рівні різних поколінь, а й різних регіонів, що було причиною активного просування московських політичних сил, а зараз загарбницької війни московії та геноциду українського народу. Ведення інформаційної війни росією показало невміння протистояти російській агресії на інформаційному рівні. Масована підміна національних архетипів масовою культурою є причиною відсутністю стійких моральних цінностей, зорієнтованістю на ціннісно-примітивну субкультуру, збіднення власного духовного світу. Тому ми маємо глибоко переосмислити основні завдання виховання у теперішній час, час війни.
У Новій українській школі виховний процес є невід’ємною складовою освітнього процесу у закладах освіти (ст. 15 Закону України «Про повну загальну освіту» і має ґрунтуватися на загальнолюдських цінностях, культурних цінностях Українського народу, цінностях громадянського (вільного демократичного) суспільства, принципах верховенства права, дотримання прав і свобод людини і громадянина, принципах, визначених Законом України «Про освіту”, та спрямовуватися на формування:
- відповідальних та чесних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору
- спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству; поваги до гідності, прав, свобод, законних інтересів людини і громадянина;
- нетерпимості до приниження честі та гідності людини, фізичного або психологічного насильства, а також до дискримінації за будь-якою ознакою;
- патріотизму, поваги до державної мови та державних символів України,
- поваги та дбайливого ставлення до національних, історичних, культурних цінностей, нематеріальної культурної спадщини Українського народу;
- усвідомленого обов’язку захищати у разі потреби суверенітет і територіальну цілісність України;
- усвідомленої потреби в дотриманні Конституції та законів України, нетерпимості до їх порушення, проявів корупції та порушень академічної доброчесності;
- громадянської культури та культури демократії;
- культури та навичок здорового способу життя, екологічної культури і дбайливого ставлення до довкілля;
- прагнення до утвердження довіри, взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами;
- почуттів доброти,милосердя, толерантності, турботи, справедливості, шанобливого ставлення досім’ї, відповідальності за свої дії;
- культури свободи та самодисципліни,відповідальності за своє життя сміливості та реалізації творчого потенціалу як невід’ємних складників становлення особистості.
Єдність навчання, виховання і розвитку учнів забезпечується спільними зусиллями всіх учасників освітнього процесу.
ЗАГАЛЬНА ІНФОРМАЦІЯ ПРО НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
- Філія «Старопокровська гімназія» комунального закладу «Новопокровський
опорний ліцей» Новопокровської селищної ради Чугуївського району
Харківської області (далі – Старопокроська гімназія) – заклад освіти, що
забезпечує потреби громадян у початковій та базовій середній освіті і
знаходиться у комунальній власності селищної територіальної громади.
- Старопокровська гімназія належить до комунальної власності селищної
територіальної громади.
- Повне найменування навчального закладу – Філія «Старопокровська гімназія» комунального закладу «Новопокровський опорний ліцей» Новопокровської селищної ради Чугуївського району Харківської області, скорочене найменування закладу – Старопокроська гімназія.
- Місцезнаходження навчального закладу: Харківська область, Чугуївський район, с. Стара Покровка, вулиця Миру 52-а
АНАЛІЗ РОБОТИ ШКОЛИ за 2023/2024 навчальний рік
Кадрове забезпечення
У навчальному році штатними працівниками школа була забезпечена на
100%. Розстановка педагогів здійснюється відповідно до фахової освіти
педпрацівників.
Педагогічний колектив школи складався з 18 вчителів ( основних), з них:
мають повну вищу педагогічну освіту –17, молодшого спеціаліста –1.
Спеціалістів вищої кваліфікаційної категорії – 7, першої кваліфікаційної
категорії –6, другої кваліфікаційної категорії –1, мають категорію «спеціаліст» 4.
Із загальної кількості педагогів: ( основних)15 – жінки, 3 – чоловіка.
Середнє тижневе навантаження педагогічних працівників по школі
становило20 годин. Існуючі вакансії закриваються за рахунок довантаження
працюючих вчителів.
Методична робота
У навчальному році педагогічний колектив продовжив працювати над реалізацією науково-методичної проблеми «Розвиток ключових
компетентностей школярів, підвищення рівня їх соціалізації та адаптації до
життя в громадському суспільстві щляхом удосконалення навчально-виховного процесу на інноваційній основі»,що знайшла відображення в роботі методичних об`єднань, методичних заходах та професійних конкурсах. Керівництво методичною роботою здійснює адміністрація гімназії. Протягом минулого навчального року значно зріс рівень педагогічної майстерності вчителів.
Система методичної роботи, у школі була спрямована на розвиток творчої особистості учня, вчителя. Головні зусилля було зосереджено на наданні реальної, дієвої допомоги педагогічним працівникам у підвищенні їхньої професійної майстерності, створенні творчої атмосфери, моральнопсихологічного клімату, який сприяв би пошуку кращих технологій педагогічної праці, ефективному втіленню інновацій, забезпеченні оптимальних умов для підготовки та роботи вчителів в умовах Нової української школи.
Координувала роботу в закладі методична рада школи.
Планування методичної роботи включало такі основні напрямки:
- робота шкільних методичних об’єднань (МО);
- проведення методичних оперативних нарад;
- проведення групових та індивідуальних консультацій;
- забезпечення самоосвіти вчителів;
- створення творчих звітів педагогічних працівників;
Протягом минулого навчального року у закладі працювало 3 шкільні
методичні об’єднання вчителів:
– МО вчителів початкових класів (керівник Кошиль Є.М.);
– МО вчителів-предметників (керівник Пузікова Т.Є.)
– МО класних керівників (керівник Кащавцева Н.О.).
В основі роботи МО лежить організація системної роботи зі здібними та обдарованими дітьми, науково-дослідницька робота вчителів та учнів,
підвищення професійної компетентності вчителів відповідно до кваліфікаційної категорії та вимог НУШ.
Протягом навчального року організовано роботу тижнів:
- Всеукраїнськийтиждень з протидії булінгу;
- Тиждень фізичної культури та спорту;
- Тиждень «З Україною в серці».
Згідно річного плану роботи школи проведено щотижневі наради при завідуючій філією з питань організації освітнього процесу. Організовано пройшов у закладі вибір вчителями та замовлення електронних версій підручників для учнів 7 класу на навчальний рік.
Організація дистанційного навчання
У зв’язку із продовженням військового стану у закладі навчання проводилося в дистанційній формі.
Серед найбільш поширених освітніх онлайн платформ і сервісів якими скористалися педагоги закладу були: Google Meet,Viber. Під час дистанційного навчання учнів вчителями здійснено корекцію календарних планів та проведено заміну практичних етапів уроків на теоретичні, а також зосереджено увагу учнів на проектній діяльності, самоосвіті через перегляд відео уроків на каналах Всеукраїнської онлайн школи, освітній платформі «На Урок», «Всеосвіта» та в YouTube. Педагоги активно долучалися до онлайн семінарів та відеоконференцій, де підвищували фаховий та інтелектуальний рівень шляхом участі в онлайн конференціях, семінарах, вебінарах, опрацьовували матеріали шкільної e-mail, методичної і педагогічної літератури.
Робота з молодими вчителями була спрямована на підвищення рівня
їхньої психолого-педагогічної, загальнокультурної, фахової й методичної
підготовки. Учителі школи йдуть в ногу з життям. Широко впроваджуються у практику інноваційні технології, суть яких полягає в тому, що навчання
відбувається шляхом взаємодії всіх, хто навчається. З кожним роком нові інформаційні технології на уроках впроваджує все більше і більше педагогів школи. Педагоги школи активно залучаються до роботи районних методичних об’єднань вчителів-предметників, в семінарах, майстер-класах, працюють над удосконаленням форм і методів навчально-виховної діяльності для підвищення ефективності та якості навчально-виховного процесу та беруть участь у фахових конкурсах.
Структура закладу освіти
В Старопокровській гімназії повна загальна середня освіта здобувається на двох рівнях:
- початкова освіта (1-4 класи);
- базова середня освіта (5-9 класи).
Гімназія знаходиться у комунальній власності селищної ради. На кожному рівні навчання в закладі освіти забезпечується виконання державного стандарту, а також дається теоретична і практична підготовка з дисциплін навчального плану. Метою освіти є всебічний розвиток дитини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних,творчих і фізичних здібностей, формування цінностей, необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання громадянина-патріота своєї держави. Успішність подолання кожного рівня, виконання його освітніх задач гарантується закладом освіти тільки за умови усвідомленого й добровільного дотримання всіх норм і правил шкільного життя, активної співпраці збатьками, відкритістю освітнього процесу.
Основні напрями роботи гімназії у навчальному році:
- удосконалення науково-методичного забезпечення освітньогопроцесу;
- створення умов для варіативності навчання й ужиття заходів
- щодовпровадження інноваційних педагогічних технологій в освітній
- процес,продовження роботи НУШ, інклюзивного навчання;
- робота над реалізацією нових навчальних планів з урахуванням нових
- стандартів освіти;
- залучення педагогічної та батьківської громадськості до управліннядіяльністю
- закладу освіти;
- удосконалення дистанційного навчання та роботи закладу освіти заумов
- карантину COVID – 19 та воєнного стану.
Управління закладом
Управління гімназією здійснювалося відповідно до розділу Закону України
«Про освіту» на принципах відкритості та інформованості. У навчальному році управління закладом було спрямовано на здійснення державної політики в галузі освіти, створення належних умов для здобуття якісної освіти та
забезпечення рівного доступу до неї, удосконалення змісту освітнього процесу, формування в гімназистів компетентностей для успішної самореалізації у суспільстві, бути підготовленим до жорстокої конкуренції на ринку праці, уміння навчатися впродовж усього життя.
У гімназії діє модель державно-громадського управління на принципах
пріоритету прав і свобод людини, верховенства права. Всі важливі рішення
здійснюються колегіально ( у межах їх повноважень) з педагогічною радою
гімназії, який є найвищим органом самоврядування, батьківським комітетом,
учнівським самоврядуванням та радою з профілактики правопорушень.
Управління закладом освіти здійснюється у співпраці з органом місцевого
самоврядування (у межах їх повноважень) –селищною радою (виконавчим
комітетом, сесією).
В основному, управлінські рішення відповідали нормативним документам, видавались згідно з термінами, визначеними у річному плані роботи, були дієвими та ефективними. Накази з основної діяльності доводилися до відома працівників своєчасно, велись протоколи педрад та нарад при завідуючої філією, батьківських та загальних зборів в очній та дистанційних формах тощо. Підвищення якості та ефективності внутрішньошкільного управління забезпечувалося документами планування роботи: освітньою програмою, перспективним, річним, навчальним планами. Принцип доцільності й оперативності прийняття управлінських рішень адміністрації базувався на аналітичних даних, отриманих у ході внутрішньошкільного контролю. Згідно із штатним розписом на виконання Закону України «Про освіту», «Про охорону праці» в гімназії розроблено та запроваджено в дію посадові інструкції працівників, якість виконання яких перебуває під постійним контролем адміністрації. Ділова документація у гімназії велась відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту» та Номенклатури справ. Про стан ведення документації на протязі попереднього навчального року видавалися відповідні накази. У минулому навчальному році вивчено та узагальнено наказами чи на педраді стан викладання та рівень навчальних досягнень з таких предметів: музичне мистецтво, хімія, основи здоров’я, фізична культура, початкові класи.
Узагальнення проводилося відповідно до річного плану на педрадах на нарадах, наказами по гімназії. Відповідно до річного плану роботи вивчалися та узагальнювалися питання виховної, методичної роботи, інклюзивного навчання. Заплановане вивчення стану викладання інформатики через воєнні дії в Україні перенесено на навчальний рік.
У навчальному закладі розроблено та схвалено педагогічною радою Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти, Положення про академічну доброчесність. На кінець навчального року в школі здійснено моніторинг навчальних досягнень учнів 5-9 класів та учнів 1-4 класів.
В гімназії створено цілісну систему інформаційно-аналітичного забезпечення (ДІСО, веб-сайт, сторінка в соціальній мережі Фейсбук ), що значною мірою покращило управління закладом освіти.
Інклюзивна освіта
З метою реалізації державної політики щодо забезпечення права дітей, які потребують корекції фізичного розвитку, на здобуття якісної освіти, інтеграції їх у суспільство шляхом запровадження інклюзивного навчання у 2023/2024 навчальному році інклюзивним навчанням було охоплено 5 учнів гімназії. Згідно річного плану роботи гімназії протягом навчального року було проведено моніторинг організації інклюзивного навчання в закладі освіти. Реалізацію завдань інклюзивного навчання у закладі забезпечували педагога уроці було організовано дитині з особливими освітніми потребами зурахуванням індивідуальних особливостей навчально- пізнавальної діяльності.
В освітньому заклад і наявні документи, які є підставою для організації
інклюзивного навчання:
- заява батьків дітини з особливими освітніми потребами;
- висновок інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психологопедагогічну оцінку розвитку дитини з особливими освітніми потребами;
- наказ директора закладу освіти проведення інклюзивного навчання.
Навчання в класі, де організоване інклюзивне навчання, здійснювалося за навчальними планами, відповідно до Освітньої програми закладу освіти. На основі робочих планів розроблено та затверджено для учня з особливими освітніми потребами індивідуальний навчальний план з урахуванням висновку . Для проведення корекційно-розвиткових занять в індивідуальних планах учнів передбачалося від 2 до 6 годин на тиждень, відповідно до визначених рівнів підтримки.
Індивідуальна навчальна програма дітини з особливими освітніми потребами у класах з інклюзивним навчанням розроблялася на основі типових навчальних програм школи з урахуванням спеціальних, з відповідною їх адаптацією або модифікацією.
Педагоги разом з батьками учня, згідно висновку розробляла індивідуальну програму розвитку (ІПР). Розклад уроків для дітини з особливими освітніми потребами складався відповідно до навчальних планів інклюзивних класів з урахуванням індивідуальних особливостей учнів та гігієнічних вимог та узгоджувався з батьками. Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами здійснювалося за критеріями оцінювання навчальних досягнень учня у системі загальної середньої освіти. З метою оцінювання індивідуальних досягнень учня педагоги школи використовували метод оцінювання портфоліо. Вели усю неохідну документацію.
Навчальна діяльність учнів
Протягом навчального року робота педколективу була спрямована на особистісно-зорієнтоване навчання і виховання школярів. Велика увага у школі приділяється охопленню дітей навчанням. Станом на року всі діти мікрорайону школи були охоплені навчанням.
Педагогічний колектив школи активно проводить роботу зі здібними та
обдарованими дітьми. Учні активно приймають участь у шкільних та районнихолімпіадах з базових дисциплін.
У навчальному році навчання завершило 84 учнів.
Організація роботи з обдарованими дітьми
Педагогічний колектив школи упродовж року проводив роботу, спрямовану на створення сприятливих умов для розвитку інтелектуального і творчого потенціалу здібних дітей та підлітків, стимулювання творчого самовдосконалення учнів, залучення обдарованої молоді до науководослідницької діяльності. Робота зі здібними та обдарованими учнями проводилася в гімназії у відповідності до плану заходів по роботі з обдарованими дітьми на навчальний рік. Найпоширенішими формами залучення обдарованої учнівської молоді до інтелектуальної та творчої праці стали олімпіади, різноманітні конкурси, інтелектуальні та міжнародні змагання. Педагоги закладу активно залучали учнів до участі в різноманітних інтернет-олімпіадах, інтерактивних, заочних та дистанційних конкурсах.
Виховна та позакласна робота
Творчий розвиток дитини завжди був і залишається пріоритетним напрямком освітянської діяльності. Ці завдання успішно реалізовуються під час позакласної роботи класів, яка об’єднує школярів усіх вікових групп конкурсними програмами та заходами. Педагоги прагнуть вибудувати виховний простір так, щоб він сприяв гармонізації особистості, глибоко усвідомлюють, що соціальна адаптація учнів, розуміння ними своїх прав та свідомого виконання обов’язків у значній мірі залежить від правильно визначених та обраних шляхів реалізації виховного процесу.