Освітня програма 5-7 НУШ
Наказом МОН від 09.08.2024 №1120 затверджено нову редакцію Типової освітньої програми для 5 – 9 класів закладів загальної середньої освіти. Цей документ є ключовим для організації освітнього процесу, адже він містить комплекс головних освітніх компонентів. Він окреслює підходи до розроблення освітніх програм закладів освіти, визначає вимоги до здобувачів освіти та обсяг навчального навантаження, містить рекомендовані форми організації освітнього процесу та опис інструментарію оцінювання. Тож ми підготували вибірковий огляд Типової освітньої програми та розглянули Типовий навчальний план (далі – ТНП) для класів з українською мовою навчання.
Освітня програма закладу загальної середньої освіти
Для реалізації мети базової середньої освіти, а також належної організації освітнього процесу кожен заклад освіти розробляє та використовує освітню програму. За рішенням педагогічної ради вона може бути:
- розроблена окремо для кожного рівня (циклу) повної загальної середньої освіти;
- наскрізною, розробленою для декількох рівнів освіти.
Відповідно до ч. 3 ст. 11 Закону України «Про повну загальну середню освіту» освітня програма закладу загальної середньої освіти має:
- відповідати структурі Типової освітньої програми та визначати вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання;
- визначати загальний обсяг навчального навантаження на адаптаційному циклі та циклі базового предметного навчання (в годинах), його розподіл між освітніми галузями за роками навчання;
- містити навчальний план, що ґрунтується на одному з варіантів типових навчальних планів Типової освітньої програми;
- містити перелік модельних навчальних програм (далі – МНП), які використовуються в освітньому процесі, та/або навчальних програм, затверджених педагогічною радою (вони мають містити опис результатів навчання учнів в обсязі не меншому, ніж встановлено відповідними МНП). МНП можуть бути використовуватись для всього рівня базової середньої освіти (5-9 класи) або окремо для кожного циклу (адаптаційного – 5-6 класи та базового предметного навчання – 7-9 класи);
- містити опис форм організації освітнього процесу та інструментарію оцінювання.
Освітня програма може містити інші складники, що враховують специфіку та особливості освітньої діяльності закладу освіти. Наприклад, передбачати викладання одного чи декількох навчальних предметів поряд із державною мовою англійською чи іншою офіційною мовою Європейського Союзу.
Типовий навчальний план
Типовий навчальний план містить:
- орієнтовний перелік навчальних предметів та інтегрованих курсів для реалізації кожної освітньої галузі, а також орієнтовний перелік міжгалузевих інтегрованих курсів;
- розподіл навчального навантаження за роками навчання між навчальними предметами / інтегрованими курсами. Навчальне навантаження орієнтоване на діапазон мінімальної та максимальної кількості годин у межах кожної освітньої галузі на адаптаційному та предметному циклах навчання;
- години навчального навантаження для перерозподілу між освітніми компонентами (це різниця між сумарною мінімальною кількістю годин для відповідного року навчання і гранично допустимим річним навчальним навантаженням). Їх можна перерозподіляти між різними освітніми галузями та використовувати для вивчення вибіркових освітніх компонентів і проведення консультацій з учнями.
Кількість годин на вивчення окремих навчальних предметів та інтегрованих курсів у ТНП орієнтована на мінімальну кількість навчальних годин, визначену Держстандартом.
Мовно-літературна освітня галузь
5-6 класи:
Діапазон: мінімальна кількість годин – 10 годин, максимальна – 13 годин, різниця по галузі – 3 години.
Мінімальна кількість годин (10 годин) розподілена на вивчення таких навчальних предметів:
- Українська мова – 4 годин;
- Українська література – 1,5 години;
- Зарубіжна література – 1 година;
- Іноземна мова – 3,5 години.
На вивчення інтегрованих курсів передбачено таку кількість годин:
- Інтегрований мовно-літературний курс – 6,5 годин;
- Інтегрований курс літератур – 2,5 години.
7-й клас:
Діапазон: мінімальна кількість годин – 9 годин, максимальна – 12 годин, різниця по галузі – 3 години.
Мінімальна кількість годин (9 годин) розподілена на вивчення таких предметів:
- Українська мова – 3 години;
- Українська література – 1,5 години;
- Зарубіжна література – 1 година;
- Іноземна мова – 3,5 години.
На вивчення інтегрованих курсів передбачено таку кількість годин:
- Інтегрований мовно-літературний курс – 5,5 годин;
- Інтегрований курс літератур – 2,5 години.
Математична освітня галузь
5-6 класи:
Діапазон: мінімальна кількість годин – 4 години, максимальна – 6 годин, різниця по галузі – 2 години.
Мінімальна кількість годин (4 години) розподілена на вивчення Інтегрованого курсу «Математика».
7-й клас:
Діапазон: мінімальна кількість годин – 4 години, максимальна – 6 годин, різниця по галузі – 2 години.
Мінімальна кількість годин (4 години) може бути розподілена на вивчення Інтегрованого курсу «Математика» або на вивчення таких предметів:
- Алгебра – 2,5 години;
- Геометрія – 1,5 години.
Природнича освітня галузь
У 5-6 класах інтегрований курс природничої освітньої галузі вивчається за однією з МНП («Пізнаємо природу», «Довкілля» «Природничі науки» тощо), що має гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»..
У 7 класі може бути обрано Інтегрований курс природничої освітньої галузі, зокрема «Природничі науки» або окремі навчальні предмети – біологія, географія, фізика, хімія. Вивчення окремих навчальних предметів може бути доповнене інтегрованим курсом «Природничі науки» (2 години на тиждень), який сприятиме інтеграції знань і формуванню в учнівства цілісної наукової картини світу.
5-й клас:
Діапазон: мінімальна кількість годин – 1,5 години, максимальна – 3 години, різниця по галузі – 1,5 години.
Мінімальна кількість годин (1,5 години) розподілена на вивчення Інтегрованого курсу природничої освітньої галузі.
6-й клас:
Діапазон: мінімальна кількість годин – 2 години, максимальна – 5 годин, різниця по галузі – 3 години.
Заклад освіти може обрати інтегрований курс природничої освітньої галузі (за умови, що МНП включає географічний складник) або інтегрований курс природничої освітньої галузі і географію (за умови, якщо модельна навчальна програма не охоплює географічного складника). Мінімальна кількість годин (2 години) розподілена на вивчення:
- Інтегрованого курсу природничої освітньої галузі – 1 година;
- Географія – 1 година.
7-й клас:
Діапазон: мінімальна кількість годин – 7 годин, максимальна – 9 годин, різниця по галузі – 2 години.
Мінімальна кількість годин (7 годин) може бути розподілена на вивчення Інтегрованого курсу природничої освітньої галузі або таких предметів:
- Біологія – 2 години;
- Географія – 2 години;
- Фізика – 2 години;
- Хімія – 1 година.
Соціальна і здоровʼязбережувальна освітня галузь
У 5-7 класах інтегрований курс (наприклад, «Здоров’я, безпека та добробут» тощо) може бути доповнений одним із курсів соціального, емоційного та етичного спрямування за рахунок годин навчального навантаження для перерозподілу за умови, що відповідна навчальна програма має гриф «Рекомендовано МОН» або гриф «Схвалено для використання в освітньому процесі» в установленому порядку.
5-7 класи:
Діапазон: мінімальна кількість годин – 1 година, максимальна – 3 години, різниця по галузі – 2 години.
Мінімальна кількість годин (1 година) розподілена на вивчення Інтегрованого курсу соціальної та здоровʼязбережувальної освітньої галузі.
Громадянська та історична освітня галузь
У 6-7 класах може бути обрано такі варіанти поєднання освітніх компонентів:
- І варіант – інтегрований курс громадянської та історичної освітньої галузі;
- ІІ варіант – інтегрований курс історії та курс громадянської освіти;
- ІІІ варіант – історія України, всесвітня історія, громадянська освіта.
Під час визначення кількості годин для вивчення освітніх компонентів громадянської та історичної освітньої галузі рекомендовано дотримуватися максимального показника, визначеного для цієї освітньої галузі
5-й клас:
Діапазон: мінімальна кількість годин – 1 година, максимальна – 2 години, різниця по галузі – 1 година.
Мінімальна кількість годин (1 година) розподілена на вивчення Інтегрованого курсу історії та громадянської освіти.
6-7 класи:
Діапазон: мінімальна кількість годин – 1,5 години, максимальна – 3 години, різниця по галузі – 1,5 години.
Мінімальна кількість годин (1,5 години) може бути розподілена трьома варіантами:
І варіант:
- Інтегрований курс історії та громадянської освіти – 1,5 години.
ІІ варіант:
- Історія України – 0,5 години;
- Всесвітня історія – 0,5 години;
- Громадянська освіта – 0,5 години.
ІІІ варіант:
- Інтегрований курс історії – 1 година;
- Громадянська освіта – 0,5 години.
Інформатична освітня галузь
5-7 класи:
Діапазон: мінімальна кількість годин – 1 година, максимальна – 2 години, різниця по галузі – 1 година.
Мінімальна кількість годин (1 година) виділена на вивчення інформатики.
Технологічна освітня галузь
- 5–6 класи: мінімальна кількість годин – 1 година, максимальна – 3 години, різниця по галузі – 2 години.
- 7 клас: мінімальна кількість годин – 1 година, максимальна – 2 години, різниця по галузі – 1 година.
Мінімальна кількість годин (1 година) виділена на вивчення навчального предмета «Технології».
Мистецька освітня галузь
- 5-7 класи: мінімальна кількість годин – 1 година, максимальна – 3 години, різниця по галузі – 2 години.
Освітня галузь фізичної культури
- 5-7 класи: мінімальна кількість годин – 3 години, максимальна – 3 години, різниця по галузі – немає.
Мінімальна кількість годин (3 години) розподілена на вивчення фізичної культури й не враховуються під час визначення гранично допустимого навантаження учнів.