Консультація для педагогічних працівників закладів ЗСО області за темою «Особливості підсумкового оцінювання у 2021/2022 навчальному році»
Шановні колеги!
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 01.04.2022 №290 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань завершення 2021/2022 навчального року» закладам загальної середньої освіти рекомендується:
– здійснити підсумкове оцінювання результатів навчання учнів усіх класів, за потреби, із використанням технологій дистанційного навчання (розділ ІІІ Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 08 вересня 2020 року № 1115, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 вересня 2020 р. за №941/35224);
– передбачити організацію коригування семестрових і річних оцінок тим учням, які виявлять на це бажання (пункт 3.2 Інструкції з ведення класного журналу 5-11(12) класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 № 496; пункти 9-10 Порядку переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти до наступного класу, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 14.07.2015 № 762 (зі змінами), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30 липня 2015 р. за № 924/27369).
Семестрове оцінювання
Ураховуючи особливості надскладної ситуації, яка склалася на цей час у нашій країні, семестрове оцінювання учнів може здійснюватися за будь-якими результатами навчання:
– тематичного оцінювання;
– поточного оцінювання, отриманого школярами під час очного, змішаного й дистанційного навчання;
– підсумкового оцінювання за семестр, що може здійснюватися в будь-якому форматі (у вигляді письмової контрольної роботи, онлайн-тестування, діагностичної роботи, усної співбесіди (із використанням навіть найпростіших засобів зв’язку (вайберу чи телефону)) тощо.
За рішенням педагогічної ради при виставленні оцінки за семестр можна врахувати результати навчання учнів із відповідних предметів (музика, фізична культура тощо), яких вони досягли в закладах позашкільної освіти.
Міністерство освіти і науки України рекомендує при здійсненні оцінювання за цей семестр зараховувати всі оцінки, які отримав учень (учениця) упродовж цього періоду, незалежно від місця навчання: у закладі, де навчався (навчалася) до російського вторгнення; у закладі, де навчається зараз за місцем тимчасового перебування; у будь-якій іншій школі, яка здійснює очне, змішане чи дистанційне навчання або екстернат. Це можуть бути будь-які заклади загальної середньої освіти, зокрема й приватні (в Україні чи за її межами).
Заклади освіти, де тимчасово навчались учні, можуть видавати інформаційні довідки про період навчання із зазначенням переліку предметів, окремих тем та результатів оцінювання.
В окремих випадках (відсутності результатів оцінювання з об’єктивних причин, у тому числі у відсутності в учнів з певних обставин можливості долучитися до навчання під керівництвом педагогів; у разі проведення понад 50% уроків з певного предмета в дистанційному форматі; під час оцінювання предметів варіативної складової) за рішенням педагогічної ради закладу, затвердженим відповідним наказом, оцінювання за ІІ семестр учнів 5–8 та
10 класів може здійснюватись не за 12-бальною шкалою, а «зараховано»/«не зараховано».
Річне оцінювання
Оцінка за рік виставляється на підставі семестрових або скоригованих семестрових оцінок. Міністерство освіти і науки України звертає увагу, що річна оцінка не обов’язково є середнім арифметичним від оцінок за І та ІІ семестри.
Під час виставлення річної оцінки мають враховуватися динаміка особистих результатів навчання учня (учениці) з предмета та сформованість у них уміння застосовувати набуті знання.
У 1–4 класах підсумкова оцінка за рік, відповідно до Методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1–4 класів закладів загальної середньої освіти, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 13.07.2021 № 813, визначається з урахуванням динаміки досягнення того чи іншого результату та спостережень вчителя за учнями.
За відсутності в учнів із числа тимчасово переміщених осіб та з тимчасово окупованих територій задокументованих результатів оцінювання за І семестр річне оцінювання може здійснюватись за результатами ІІ семестру. За відсутності в учнів результатів підсумкового оцінювання за ІІ семестр річне оцінювання може здійснюватись за результатами І семестру з урахуванням поточного оцінювання в ІІ семестрі.
Крім того, для проведення семестрового та річного оцінювання здобувач (здобувачка) освіти може надати інформацію з електронного журналу
та щоденника (також може бути й з електронного) з попереднього місця навчання.
У разі відсутності результатів річного оцінювання після завершення
навчання за освітньою програмою закладу освіти учень (учениця) має право до початку нового навчального року пройти річне оцінювання.
Державна підсумкова атестація
У 2021/2022 навчальному році, відповідно до нормативно-правових актів, здобувачів загальної середньої освіти звільнено від проходження державної підсумкової атестації (Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України в сфері освіти» від 24 березня 2022 року № 2157-ІХ; наказ Міністерства освіти і науки України від 28.02.2022 № 232 «Про звільнення від державної підсумкової атестації учнів, які завершують здобуття початкової та базової загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 03 березня 2022 року
за № 283/37619).
У відповідній графі додатку до документа про освіту робиться запис: “звільнений(а)”.
Шановні педагоги, у разі виникнення запитань щодо підсумкового (семестрового та річного) оцінювання учнів у 2021/2022 навчальному році звертайтеся на електронну адресу Центру методичної та аналітичної роботи Академії: center_ekspert@ukr.net