Методична робота
ОСНОВНІ ДОКУМЕНТИ ПРО ОРГАНІЗАЦІЮ МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ З ПЕДАГОГІЧНИМИ КАДРАМИ
ВСТУП
Успішне виконання завдань розвитку національної освіти значною мірою залежить від наполегливої праці організаторів методичної роботи — методистів, учителів, керівників освітніх закладів та методичних об’єднань.
Методична робота — це систематична, колективна та індивідуальна діяльність педагогічних працівників, спрямована на вдосконалення їхньої кваліфікації та професійної майстерності. Вона вимагає постійної уваги і копіткої, безперервної роботи педагогів, бо саме її результати можуть значно підвищити рівень освіти.
Важливе місце в цій роботі відведено методичним районним, міським, шкільним кабінетам, об’єднанням. Саме вони стали справжніми помічниками, порадниками вчителів та вихователів, які спонукають до творчих пошуків усіх учасників навчально-виховного процесу.
З метою підвищення ефективності методичної роботи в закладах освіти, оновлення й удосконалення її структури та змісту Міністерство освіти України спільно з Інститутом змісту і методів навчання (нині Науково-методичний центр середньої освіти Міністерства освіти України), Київським міжрегіональним інститутом удосконалення вчителів імені Бориса Грінченка підготувало та затвердило низку нормативних документів про організацію методичної роботи з педагогічними кадрами в дошкільних, середніх та позашкільних закладах освіти, зокрема, про методичні об’єднання, кабінети районні (міські), шкільні, рекомендації щодо організації методичної роботи, положення про методистів-кореспондентів інститутів післядипломної освіти (удосконалення вчителів), зразки документів, накази Міністерства освіти України.
Виконання положень і рекомендацій, викладених у зазначених документах, необхідно здійснювати з урахуванням конкретних умов, складу і підготовки педагогічних працівників. Тому форми, методи, прийоми і засоби організації, проведення та контролю методичної роботи мають творчо, постійно доповнюватись і збагачуватись сучасними досягненнями педагогічної науки, перспективного педагогічного досвіду, враховуючи вимоги держави і суспільства.
Витяг із Закону України “Про загальну середню освіту”
про організацію і проведення методичної роботи з педагогічними кадрами та навчально-методичне забезпечення загальноосвітніх навчальних закладів Цей Закон визначає правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти, що сприяє вільному розвитку людської особистості, формує цінності правового демократичного суспільства в Україні. (…)
Стаття 4. Система загальної середньої освіти.
Систему загальної середньої освіти становлять:
загальноосвітні навчальні заклади всіх типів і форм власності, у тому числі для громадян, які потребують соціальної допомоги та соціальної реабілітації, навчально-виробничі комбінати, позашкільні заклади, науково-методичні установи та органи управління системою загальної середньої освіти, а також професійно-технічні та виші навчальні заклади І—II рівнів акредитації, що надають повну загальну середню освіту. (…)
Стаття 27.Атестація педагогічних працівників
1. Атестація педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від підпорядкування, типів і форм власності є обов’язковою і здійснюється, як правило, один раз на п’ять років відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого Міністерством освіти України.
За результатами атестації педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів визначається відповідність педагогічного працівника займаній посаді, присвоюється кваліфікаційна категорія (спеціаліст, спеціаліст другої категорії, спеціаліст першої категорії) та може бути присвоєно педагогічне звання (старший учитель, учитель-методист, вихователь-методист, педагог, організатор-методист тощо). Положення про кваліфікаційні категорії та педагогічні звання затверджується Міністерством освіти України. (…)
Стаття 37. Повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в системі загальної середньої освіти
1. Спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі загальної середньої освіти є Міністерство освіти України.
Міністерство освіти України:
– реалізує державну політику в сфері загальної середньої освіти;
– здійснює в межах своїх повноважень нормативно-правове регулювання відносин у системі загальної середньої освіти; (…)
– організовує нормативне, програмне, науково-методичне та інформаційне забезпечення системи загальної середньої освіти;
– визначає порядок атестації педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів;
– організовує підготовку та підвищення кваліфікації педагогічних працівників, у тому числі керівних кадрів, у системі загальної середньої освіти; (…)
– організовує забезпечення педагогічних працівників підручниками, посібниками та методичною літературою (…).
Акти Міністерства освіти України, прийняті у межах його компетенції, є обов’язковими для інших центральних органів виконавчої влади, яким підпорядковані загальноосвітні навчальні заклади, Міністерства освіти Автономної Республіки Крим, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, підпорядкованих їм органів управління освітою, загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від типів і форм власності. (…)
2. Рада Міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в галузі загальної середньої освіти в межах їхньої компетенції:
– забезпечують реалізацію державної політики в сфері загальної середньої освіти на відповідній території; (…)
– організовують нормативне, програмне, матеріальне, науково-методичне забезпечення, перепідготовку, підвищення кваліфікації, атестацію педагогічних працівників; (…)
Стаття 38.Повноваження загальноосвітнього навчального закладу
Загальноосвітній навчальний заклад:
– реалізує положення Конституції України, Закону України “Про освіту”, цього Закону, інших нормативно-правових актів у галузі освіти; (…)
– створює науково-методичну і матеріально-технічну бази для організації та здійснення навчально-виховного процесу (…).
Стаття 39. Управління та громадське самоврядування загальноосвітнього навчального закладу (…)
3. У загальноосвітніх навчальних закладах можуть функціонувати методичні об’єднання, що охоплюють учасників навчально-виховного процесу та спеціалістів певного професійного спрямування. (…)
Розділ VII. Науково-методичне забезпечення системи загальної середньої освіти
Стаття 41. Завдання науково-методичного забезпечення системи загальної середньої освіти.
Завданнями науково-методичного забезпечення системи загальної середньої освіти є:
– координація діяльності інститутів післядипломної педагогічної освіти, методичних кабінетів та методичних об’єднань педагогічних працівників;
– розроблення і видання навчальних програм, навчально-методичних та навчально-наочних посібників;
– організація підготовки і перепідготовки та підвищення кваліфікації педагогічних працівників, у тому числі керівних кадрів науково-методичного забезпечення системи загальної середньої освіти;
– вивчення рівня знань, умінь і павичок учнів загальноосвітніх навчальних закладів, вироблення відповідних рекомендацій;
– організація співпраці з вищими навчальними закладами всіх рівнів акредитації для підвищення ефективності навчально-виховного процесу;
– висвітлення в засобах масової інформації досягнень педагогічної науки та педагогічного досвіду.
Стаття 42.Здійснення науково-методичного забезпечення системи загальної середньої освіти.
Науково-методичне забезпечення системи загальної середньої освіти здійснюють:
Міністерство освіти України, підпорядковані йому науково-методичні установи та вищі навчальні заклади, а також Центральний інститут післядипломної педагогічної освіти Академії педагогічних наук України, Кримський республіканський, обласний. Київський і Севастопольський міські інститути післядипломної педагогічної освіти, районні (міські) методичні кабінети, науково-дослідні установи Академії педагогічних наук України та Національної академії наук України. (…)